Idén májusban ünnepelte a balatoni hajózás 170. évfordulóját. Mára már a hagyományok tisztelete mellett, azért elérte a Balatont is a modernizáció, így egymás mellett parkol a kikötőben Közép-Európa egyik legidősebb hajója, a Kelén és a 3 éve menetrend szerint járó gyorshajó.
Régi, de nem rozsdás a 125 éves Kelén
A 125 éves Kelén hajlott kora ellenére modern vetélytársait képes 1000 köbcentis motorjával lekörözni. Ez a gépezet nem is olyan kicsike, ugyanis csak a motor benne 2 tonna, amelyet a szakavatottak csak 36-os sakálnak neveznek. Henrik kapitány készségesen körbevezetett a régi hajó „kulisszái mögött”. Ugyan csak a múlt előtti tiszteletből, de még a hajó jobb oldalán szolgálatra készen áll a 125 évnél idősebb vasmacska, amit a Kelén is egy öregebb hajótól örökölt. A modernizáció elérte a horgony trendet is, habár kikötésnél a matrózok már nem ezt használják, de a régi idők emlékeként megtartották.
Ennek ellenére nem kell azt gondolni, hogy a hajó minden pontja őskövület, ugyanis a 125 év alatt Kelén sok kozmetikai átalakításon esett át. A szegecselések a régiek, de a tavaszi nagytakarításkor például belül teljesen újrakárpitozták, illetve a sok évi szolgálat alatt a Balatonon már a harmadik motort fogyasztja. Ugyan 30 éve töretlenül ontja a meleget a hajó aljában ez a gépezet, mégis rendesen hajtja a hajót, illetve könnyíti meg a 21. századi matrózok dolgát. Régebben ugyanis három markos legény kellett ahhoz, hogy flottul menjen minden. Egy embernek vakon egy telegráfon keresztül hallgatva kellett követnie az utasításokat, amelyeket a két fedélzeten lévő diktált. Bár ennél még a tolatás egy fokkal komplikáltabb hadművelet volt. Le kellett állítani a motort, berakni a hajót hátramenetbe és újra elindítani, miközben a hajó tehetetlenségéből fakadóan siklik a vízen tovább…
Gyorshajó: száguldás a víz felszínén
Ami viszont nem siklik, az a BAHART 25 fős hajóflottájának legfiatalabb tagja: a gyorshajó. A gyorshajó nem siklik, hanem robog. A Balatonfüred-Tihany távot 10 perc alatt lehet teljesíteni vele, ami minden jó indulattal bevallva is, sokkal gyorsabb módszer, mint bármely más közlekedési eszköz a repülőt és a teleport kaput leszámítva. Meg hát persze sokkal stílusosabb így érkezni, mint egy légkondi nélküli családi kombi autóval, nem? Mondjuk ha nem cserélnénk hajóra a négykerekűnket az sem baj, mert komppal 10 percen belül juthatunk át egyik partról a másikra.
A hajókázás most már közel kétszáz éve okkal az egyik legnagyobb vonzóerő a Balatonon. Nem csak levegőbe beszélek. A statisztikák is engem igazolnak. Idén már túl vannak a 400 ezredik utas fogadásán, és a hajózási társaság bízik benne, hogy ősszel az egymilliomodik utasukat is köszönthetik majd, addig is érdemes sokat hajózni, ugyanis az 500 ezredik utast is személyesen köszöntik a hajózásban dolgozók.