Így láttuk mi: Tapolcai-tavasbarlang Látogatóközpont

2016. február 29. 10:38 - balaton | peti

tapolca barlang.jpg

'Mi az? Barlang is, tó is, régi is, új is, fent is van és lent is? A Tapolcai Tavas barlang és annak most megnyitott látogatóközpontja!" A héten Nati kolléganőmmel Tapolcán jártunk a Balaton-felvidéki Nemzeti Park legújabb attrakciójának átadó ünnepségén. Az ő szemszögéből ismerhetitek meg tapasztalatainkat.

"Egy személyes vallomással kell, hogy kezdjem. Január 5-én – háromnegyed év kihagyás után – újra munkába álltam. Balatoniként egy balatoni, a Balatonnal, a Balaton turizmusával foglalkozó irodában. És hát 9 hónap, az 9 hónap, bevallom, ezalatt az idő alatt – lévén mással voltam elfoglalva - nem igen tájékozódtam, nem igen utazgattam a tó körül, így már nagyon kíváncsi voltam, hogy milyen is lehet az én Balatonom ennyi idő után.

Január 20-án rögtön két olyan eseményre is meghívást kaptunk, amelyen képviselnünk kellett az irodánkat – és ráadásul a Balaton régió két, aránylag távoli pontjára szóltak az invitációk. Ugyan ködös, nyálkás reggelre ébredtem, de mosolyogva ültem be az autóba (még ha korán is volt): tudtam, hogy aznap körbeautózom a Balatont, alig vártam, hogy Almádiból ráláthassak a Fűzfői-öbölre, hogy átautózzak a Völgyhídon vagy éppen, hogy a tó nyugati csücskéből megláthassam a karnyújtásnyira lévő, a januári ködpárában méltóságteljesen nyújtózkodó tanúhegyeket, élükön a mindig komor Badacsonnyal. Örültem, hogy mindezt láthattam és örültem, hogy Balatonfenyvesről Tapolcára vezetett az utam.

Amint beléptem a Tavas barlang új, uniós támogatás segítségével megépült látogatóközpontjába, rögtön elragadott a különlegesség érzése: egy varázslatos föld alatti világba csöppentem – a föld felett. Az Európában egyedülálló képződmény, a tapolcai tavas barlang talán mindannyiunk előtt ismert, és önmagában is különleges élményt nyújt maga a város alatti csónakázás is, de ezt most kiegészítették egy modern, emberközeli és – ami nagyon fontos – sokszínű kiállítótérrel.

A kiállítás 7 teremből áll, az első rögtön a cseppkőterem, amit a beszédes elnevezésű búvárterem követ. Mindegyik teremben 3D-s képek segítik a szemléltetést és a figyelem fenntartását. Az (indokolatlanul!) rossz hírnek örvendő denevéreket bemutató teremben megismerkedhetünk a legprofibb „radarkezelőkkel”, és ha rémisztőnek találják, a  legkisebbek elbújhatnak a barlang mélyén: itt alakították ugyanis ki azt a mini barlangrendszert, amelyben a gyermekek is kipróbálhatják, hogy milyen is valójában barlangászkodni.  cseppko.jpgA következő terem már az emeleten található, és az elsőre talán szárazabbnak tűnő földtörténeti korokkal foglalkozik. A terem közepén álló „kor-puzzle” a játékos ismerkedést segíti, a geológia világában otthonosabban mozgók pedig érintés alapján is kitalálhatják, hogy melyik Balaton-felvidék kőzet rejti a tárló. A 3D-s mozi felé vezető utunk során találkozunk még az egykor élt barlangi népekkel, az idők során kihalt, barlangot kedvelő állatfajokkal és megtudhatunk ezt-azt a város alatt húzódó barlangrendszerről is. A moziba mindenképpen megéri beülni: a magával ragadó film bemutatja, hogy hogyan alakultak ki a barlangok, merre vezet a víz útja és környezetünk miként változik a mindezek hatására. Persze, azért a csónakázás sem szabad, hogy kimaradjon, irány a föld mélye a csónak és az evezők – garantáltan életünk egyik legkedvesebb és legromantikusabb utazásában lesz részünk! Ha a csemetéknek még marad energiájuk, próbálják ki bátran a játszóteret és a mászófalat is, azt hiszem, így lesz teljes a tapolcai utazás.

Megvallom, mindig is nagyon tiszteltem és irigyeltem a barlangászokat. Bátorságukért, nem csillapodó csodára vágyásukért és nem utolsó sorban azért, mert nekik – velem ellentétben – nincs klausztrofóbiájuk is. És éppen ezért olyan gyönyörűségeket, kristályerdőket, ásványréteket és ezüstös tavakat láthatnak a föld alatt, amit én, egyszerű földi halandóként eddig azt gondoltam, sosem láthatok. Eddig így is volt – január 20-tól azonban már előttem és mindenki előtt feltárult a barlangok egyedülálló világa. Mindenkit csak arra tudok bíztatni, hogy minél előbb látogasson el Tapolcára – garantáltan nem fog csalódni!"

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://itthonabalatonon.blog.hu/api/trackback/id/tr567100619

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása